چند نکته در مورد شهرهای توریستی برای استفاده از تور اسپانیا

پیش از هر چیز باید یادآوری کرد که تنها پرواز مستقیم از تهران به مقصد اسپانیا، پرواز ماهان می باشد که روزهای یکشنبه و پنجشنبه انجام می شود. بنا بر این منطقی تر به نظر می رسد که بر مبنای همین پرواز تور اسپانیا بسته شود. آژانس 90 پرواز تورهای اسپانیا را به صورت پیش فرض بر اساس میزان رغبتی که مسافران نشان داده اند، تهیه و برنامه ریزی کرده است. این تورها به گونه ای برنامه ریزی شده اند که کم ترین هزینه و بیشترین مطلوبیت را برای مسافران به همراه داشته باشد. اما دانستن این نکته بایسته است که آژانس 90 پرواز قادر است بنا به درخواست مسافران به صورت انفرادی و تورهای گروهی، خارج از پکیج تور اسپانیایی که بر روی سایت مشاهده می کنید نیز پکیج های مورد نظر شما را تأمین کند. اغلب افراد بودجۀ محدودی برای تور اسپانیای خود در نظر گرفته اند که تنها برای بازدید از یک یا دو شهر اسپانیا بسنده است. اگر مسافری بخواهد در تور اسپانیای خود از چند شهر و یا جزیره بازدید کند باید در نظر داشته باشد علاوه بر هزینه های اقامت و پرواز بین المللی، هزینۀ حمل و نقل داخلی کشور اسپانیا نیز اضافه می شود که می تواند با ترن و یا هواپیما انجام شود. البته تورهای از پیش برنامه ریزی شده توسط شرکت های اسپانیایی نیز موجود است که در آن برنامه ها غیر قابل تغییر بوده و حرکت به سمت شهرهای مختلف با اتوبوس توریستی انجام می شود. به دلیل غیر قابل انعطاف بودن این تورها پیشنهاد می کنیم تور اسپانیای خود را به این روش تهیه نکنید. ضمن این که در چنین تورهایی (اگر برای مسافران خارجی برنامه ریزی شده باشد) یک لیدر انگلیسی زبان هم حضور دارد که توضیحاتی در مورد مسیر و مکان های مورد بازدید به زبان انگلیسی می دهد. البته تجربه نشان داده که این گزینه (تور لیدر انگلیسی زبان در تورهای دور اسپانیا) برای 90 درصد افراد مطلوب نبوده است.

سبک سفر کنید تا روز آخر!

اگر در تور ترکیبی اسپانیای خود به صورت هوایی از شهری به شهر دیگر می روید، در نظر داشته باشید که پروازهای اغلب ایرلاین های اروپایی به صورت پیش فرض فاقد بار هستند و برای داشتن بار و کترینگ باید هزینۀ جداگانه پرداخت کنید. از این رو پیشنهاد می کنیم که اگر خریدی دارید برای روز آخر بگذارید. البته این قابلیت نیز موجود است که با یک قیمت بیشتر بلیت همان ایرلاین را همراه با بار و کترینگ تهیه کنید (که بار آن معمولاً بین 15 الی 20 کیلوگرم است). اگر هم به صورت اتوبوسی از شهری به شهر دیگر می روید می توانید تنها یک چمدان/ساک با خود همراه ببرید (و نهایتاً یک کوله پشتی)؛ وگرنه ممکن است اجازۀ ورود بار اضافی را به شما ندهند.

با موقعیت مکانی شهرهای اسپانیا آشنا شوید

اگر می خواهید دور اسپانیا را برای گردش خود انتخاب کنید، پیشنهاد می کنیم پیش از هر چیز ترتیب شهرهایی که می خواهید از آن بازدید کنید را مد نظر بگیرید. شهر بارسلونا که در ساحل شرقی اسپانیا قرار دارد را نقطۀ آغاز تور اسپانیای خود انتخاب کنید و شهرهای دیگر را بر همین اساس برای بازدیدهای بعدی انتخاب کنید.

نقشۀ مسیرهای احتمالی برای انتخاب در تور اسپانیا

شاید بخواهید از بندر بارسلونا به شهر والنسیا بروید و سپس شبی را هم در مادرید سپری کنید. ایدۀ خوبی است! البته می توانید مستقیم به مادرید بروید و سپس به سمت سویا در جنوب اسپانیا حرکت کنید. اگر به صورت زمینی حرکت می کنید می توانید سر راه سری هم به شهر کُردُبا بزنید که به نوبۀ خود جذابیت هایی برایتان به همراه خواهد داشت. کردبا شهری است که در آن هم می توانید بناهای دوران اسلامی اسپانیا، هم کاخ سلطنتی مسیحیان، و هم محلۀ یهودیان را ببینید. کردبا شهری است که در آن می توانید شکوه دوران های مختلف اسپانیا را در بناها، پل ها، کلیساها و محله های قدیمی، موزۀ باستان شناسی، موزۀ هنرهای زیبا و گالری های هنری ببینید. اگر تور اسپانیای شما شامل بازدید از شهر کُردُبا شد، حتماً از کاخ “مدینه الزهرا” هم بازدید کنید. این کاخ در ده کیلومتری غرب شهر کردبا واقع شده است. این کاخ در زمان عبدالرحمان سوم در سدۀ یازدهم میلادی بنا شده است که به یاد همسر محبوب این سلطان که زهرا نام داشت، چنین نام گرفت. این بنا گنجایش 30.000 نفر را دارد. بنای کاخ در سال 1010 میلادی تخریب شد و امروزه خرابه های آن برجا مانده است.

کردبا
کاخ مدینه الزهرا - شهر کردبا - جاذبه ای شگفت انگیز در تور اسپانیا

اگر به جنوب اسپانیا سفر کنید در شهرهای مختلف شاهد آثار دورۀ اسلامی خواهید بود. از شهر کردبا که خارج شوید به فاصلۀ چند ساعت به سمت شرق و اندکی متمایل به جنوب شهر گرانادا را می رسید که آثار بازمانده از دورۀ حکومت نصریان در سدۀ سیزدهم میلادی در آن به چشم می خورد. مهم ترین اثر مجموعۀ الحمراء است که خود شامل بناهایی است که در دوره های مختلف تاریخی ساخته شده است. قدیمی ترین بنای این مجموعه “آلکازابا” است که در سدۀ سیزدهم بنا شده. کاخ های نصریان (سلاطین نصری) را نیز باید باشکوه ترین اثر این مجموعه دانست. همچنین قصر چارلز پنجم که پس از فتح گرانادا به دست مسیحیان در سدۀ شانزدهم ساخته شده است را نیز باید از جمله بناهای قابل توجه مجموعۀ الحمرا دانست.

آلکازار
کاخ آلکازار از مجموعۀ الحمرا

راستی اگر به گرانادا می روید به محلۀ کولی ها هم سری بزنید! کولی ها از سدۀ شانزدهم در شهر گرانادا حضور داشته اند و در سدۀ هیجدهم در غارهای ساکرامونته اسکان یافتند. در تپه ماهورهای این محله گشتی بزنید تا خانۀ هنری کولی ها را کشف کنید، که برخی از آنها با سرامیک های دست ساز تزئین شده اند. غارهای بخش بالایی “کامینو دِل ساکرومونته” در بهترین موقعیت واقع شده اند که یکی از آنها به موزه ای تبدیل شده که می توانید داخل آن را بازدید کنید. توریست ها می توانند غارهای بسیاری را در ساکرامونته پیدا کنند که در آن “فلامنکو” (یک سبک خاص موزیک و رقص اسپانیایی) اجرا می شود. یکی از این غارها که کوئوا دلا روکیو نام دارد، شاهد حضور مهمانان سرشناسی از جمله ریاست جمهوری اسبق ایالات متحده و پادشاه اسپانیا و شخصیت های سرشناس دیگر بوده است.

در قسمت بعدی به معرفی چند جاذبۀ دیگر شهرهای اسپانیا می پردازیم که حتماً برای شما جالب خواهد بود. این قسمت از معرفی تور اسپانیا یک کم تاریخی شد! دفعۀ بعدی از تفریحاتش براتون تعریف می کنم.

لینک های مرتبط  تور اسپانیا  سفرنامه تور بارسلون