گشت های تفریحی در کشوراسلوونی

در بخش مرکزی اروپا در شرق کشور ایتالیا و جنوب کشور اتریش واقع شده و در غرب کشورهای کرواسی و مجارستان قرار دارد. پایتخت اسلوونی شهر لیوبلیانا و زبان مردم اسلوونیایی است. واحد پول اسلوونی یورو است. کشور اسلوونی یکی از کشورهای جدا شده از یوگسلاوی سابق بوده و بخشی از این کشور در کنار دریای آدریاتیک قرار دارد. اسلوونی کمتر از یک هشتادم کل ایران مساحت دارد و از مرکز آن –شهر لیوبلیانا – می توان در ظرف کمتر از دو ساعت به صورت زمینی به هر نقطه از کشور سفر کرد. برای سفر به پایتخت کشور اسلوونی می توان به وسیلۀ هواپیمایی ترکیش، ابتدا به استانبول و سپس به لیوبلیانا پرواز کرد. فاصلۀ هوایی از استانبول تا لیوبلیانا 2 ساعت و 10 دقیقه می باشد.

 

 

لیوبلیانا قلب فرهنگی و سیاسی کشور اسلونی و از نظر وسعت یک شهر متوسط اروپایی است. اگر از مردم محلی و توریست ها در مورد مردم لیوبلیانا بپرسید به شما خواهند گفت رفتار مردم در این شهر، گرم و صمیمانه است. همان طور که گفته شد اسلوونی مانند بسیاری از کشورهای اروپایی وسعت چندانی ندارد و در یک روز می توانید از لیوبلیانا به بوهینج (Bohinj) ، و بلِد (Bled) بروید و دوباره به لیوبلیانا بازگردید. برنامه به این صورت خواهد بود که صبح زود به سمت دریاچۀ بوهینج رهسپار خواهید شد و از آبشار ساویکا (Savica) بازدید خواهید نمود سپس به سمت بلِد رفته و از کاخ – موزه ای بازدید خواهید کرد که چشم انداز شگفت انگیزی از دریاچه و کوهستان جولیان آلپ فرا روی شما خواهد گذاشت. در صورت تمایل می توانید از قایق های مخصوصی که به آن “پلِتنا” می گویند برای رفتن به کلیسایی که در جزیره ای که در مرکز دریاچه واقع شده است استفاده کنید که هزینه ای حدود 14 یورو در بر خواهد داشت. همچنین بازدید از کلیسا نیز 7 یورو هزینه دارد.

 

لیوبلیانا – بوهینج – بلِد – لیوبلیانا

هزینه شامل:

راهنما

ترانسفر

ورودی آبشار ساویکا و قلعۀ بلِد

هزینه برای دست کم 10 نفر

 

نفری 73 یورو

هزینه شامل موارد زیر نیست:

قایق سواری (پلتنا) نفری 14 یورو

بازدید از کلیسای بلِد نفری 7 یورو

 

تصویر ذهنی که از “بلِد” وجود دارد، دریاچه ای است که دورش با کوهستان سرسبز احاطه شده است و در میانش یک جزیره با یک قلعۀ زیبا قرار دارد. بازدید از کلیسایی که در وسط دریاچه واقع شده می تواند بسیار برای شما هیجان انگیز باشد. داخل این کلیسا ناقوسی قرار دارد که به “زنگ آروزها” شهرت دارد. این ناقوس نزدیک به 5 سده پیش، در سال 1534 میلادی ساخته شده است. علاوه بر این، بلِد، جاذبه های چشم نواز دیگری هم دارد که بدون شک ارزش بازدید را خواهند داشت.

 

لیوبلیانا پْتوژ ماریبور لیوبلیانا

یکی دیگر از گشت هایی که می تواند برای بازدید لذتبخش باشد، بازدید از پْتوژ و شهر ماریبور است. پْتوژ در شرق اسلوونی و ماریبور در غرب آن قرار دارد. پتوژ به عنوان یک شهر – موزه شناخته شده است. برای رفتن به آن و بازدید از مراکز تاریخی و قلعه باید صبح به سمت آن حرکت کرد. بعد از ظهر به سمت شهر ماریبور که دومین شهر مهم اسلوونی پس از لیوبلیانا است حرکت می کنیم. در آنجا یک سورپرایز برای شما خواهیم داشت که از آن مطلع خواهشد شد.

میراث سده های پیشین هر بیننده ای را در قدیمی ترین شهر اسلوونی “پتوژ” مسحور خود خواهد کرد. به خاطر شکوه تاریخی بناها، بسیاری از آنها دست نخورده به عنوان یادمان تاریخی در شهر پتوژ بر جای مانده است. در این شهر همچنین برخی فستیوال ها در روزهای مشخصی از سال برگزار می شود که مشهورترین آن کارناوال “کورنت” است.

هزینه شامل:

راهنما

ترانسفر

ورودی قلعۀ پتوژ

سورپرایز

هزینه برای دست کم 10 نفر

 

نفری 79 یورو

 

لیوبلیانا – پوستوژنا – پرِژاما – لیوبلیانا

صبح به سمت غارهای شگفت انگیز پوستوژنا حرکت می کنیم، جایی که در آن به وسیلۀ ترن تردد می کنیم. عصر به سمت قلعۀ رازآلود پرِژاما حرکت می کنیم و تاریخ افسانه ای آن را می شنویم. عصر به سمت لیوبلیانا بر می گردیم و در کنار رودخانه از طبیعت زیبا لذت می بریم.

غارهای شگفت انگیز پوستوژنا، به دلیل عبور آب شکل و حالت گرفته اند. دمای درون غار در حدود 10 درجۀ سانتیگراد است و برای عبور از آن نیازی به تجهیزات ویژه ای نیست. گردشگران می توانند در ترن های ویژه ای که برای این منظور در نظر گرفته شده به داخل غار سفر کنند.

چند کیلومتر مانده به غار، یکی از بدیع ترین تصویر های کشور اسلوونی را خواهید دید؛ قلعۀ پرژاما به صورت چشمگیری بر دامنۀ یک صخره به ارتفاع 123 متر از سطح زمین واقع شده است. ساختار چهارطبقۀ آن تقریباً با قامتی افراشته و تسخیرناپذیر باقی مانده است. اگرچه بنای فعلی قلعه مربوط به اواخر سدۀ شانزدهم میلادی است اما پیش از آن قلعه ای مربوط به هشتصد سال پیش در این محل بوده است. در سال در ماه ژوئیه (جولای) این مکان شاهد یکی از بزرگترین فستیوال های قرون وسطایی در اروپاست که به عنوان تورنومنت “شوالیۀ اراسموس” شهرت یافته است.

 

قلعۀ پرژاما

 

هزینه شامل:

راهنما

ترانسفر

ورودی قلعۀ پرِژاما و غار پوستوژنا

هزینه برای دست کم 10 نفر

 

نفری 88 یورو

برخی هزینه ها در اسلوونی:

یک وعده غذا به طور میانگین 8€
یک وعده غذا در رستوران برای دو نفر 35€
آب معدنی 1.5 لیتری 0.52€
پپسی/کوکا کولا 2€
مکدونالد 5€
بلیت تک سفره مترو (تا 90 دقیقه سفر) 1.2€
ورودی (استارت) تاکسی 1€
تردد یک مایل با تاکسی 1.43€
یک پاکت سیگار مارلبرو 4€